zaterdag 23 augustus 2008

Elektrische Auto breekt door!


Electrische auto in het algemeen

In de media wordt steeds vaker nieuws gebracht over de elektrische auto. De elektrische auto is al leverbaar, net als electrische motoren, scooters, brommers en snorfietsen. Het probleem met de elektrische auto is vooral de prijs. De accu pakketten die meegenomen moeten worden zijn erg duur. Voor een redelijke actieradius heb je er ook nog veel nodig. Toch zijn de auto's best gewild. Toyota heeft met de Prius als hybride auto een enorme hit gescoord. In feite is dit het enige model waar de verkopen goed gaan. De foto toont de stadsauto Reva.

In dit artikel van AD autowereld wordt aangekondigd dat diverse automerken de samenwerking aangaan met accu producenten en dat essent bezig is met een landelijk dekkend oplaadpunten netwerk. De elektrische auto heeft grote voordelen ook voor de energieproducenten. Windenergie kan lastig worden opgeslagen en zonneenergie is alleen overdag beschikbaar. Door de auto als opslag middel te gebruiken wordt deze capaciteit beter verdeeld.

Het is mogelijk dat de elektrische auto in werkelijkheid een tussenstap is naar branstofcel technologie. In deze technologie kan men waterstof gas tanken dat wordt omgezet in electriciteit door de reactie met zuurstof. Het afvalproduct is zuiver water. Het probleem is dat de brandstof cel nog ontwikkeling behoeft en goedkoper en krachtiger moet worden om voldoende toepasbaar te zijn. Ook de duurzaamheid is een aandachtspunt. Toch zijn er brandstofcel toepassingen in de autowereld onderzocht. Er zijn al commerciĆ«le aankondigingen van brandstofcel auto's. Wel zijn er toepassingen voor elektriciteitsvoorziening in de handel. Zo is er een draagbare unit waarop je 220 volt apparatuur aan kunt sluiten of batterijladers met brandstofcel op methaan (Efoy). 

Waterstof is zelf geen energiebron. Het is een energiedrager. Waterstofgas komt als bijproduct van de chemische productie vrij en kan worden vrijgemaakt uit water via elektrolyse. Dit is echter niet erg efficiĆ«nt. Ook dit is een factor waardoor de waterstof productie nog niet echt tot toepassingen heeft geleid. In combinatie met zonne energie is het echter wel zinvol om waterstof te beschouwen. Het voordeel is dat een brandstofcel twee kanten op kan werken en ook waterstof  gas zou kunnen produceren. Op deze manier kan de zonnestroom die overdag wordt opgewekt omgezet worden in waterstofgas wat dan als de zon niet meer schijnt kan worden omgezet in elektriciteit om bijvoorbeeld de auto op te laden.

Toepassingen in het onderwijs.

  • Er worden ombouwkits geleverd door bijvoorbeeld dit Amerikaanse Bedrijf waarmee achterwiel aangedreven auto's kunnen worden omgebouwd tot hybride. De kit is voor verschillende merken auto's geschikt en wordt terugverdiend in circa twee jaar tijd. Als school zou je enkele kits kunnen aankopen en via school aanbieden aan medewerkers en ouders via projecten die de scholieren doen.
  • Breng de scholieren in contact met de elektriche scooter door bijvoorbeeld demonstratie op school of de aankoop als dienst "fiets" tussen lokaties. Of in het fietsplan voor personeel. Steeds meer volwassenen vinden de elektrische scooter als alternatief voor de auto mede dankzij de hoge brandstor prijzen. Ook voor de student is de elektrische scooter goedkoper in het gebruik tijdens de hele levensduur. Zeker als pappa en mamma de energierekening nog betalen. Voor een overzicht op OliNo zie hier.
  • Gebruik in de lessen filmpjes en demonstratiesets voor waterstof technologie.

 

Geen opmerkingen: